Eerste inschrijving in Nederland
Algemeen
Woont u in het buitenland en wilt u in Nederland gaan wonen? Dan moet u zich binnen vijf dagen na uw aankomst in Nederland inschrijven bij de gemeente. Voor een eerste inschrijving kunt u uitsluitend op afspraak bij de gemeente terecht.
Wat u moet weten
Komt u langer dan 4 maanden in Nederland wonen? U dient zich laten inschrijven in de Basisregistratie personen (BRP). U moet zich inschrijven bij de gemeente op het adres waar u werkelijk woont.
- U bent verplicht om binnen 5 dagen na aankomst in te laten schrijven.
-
Om u in te schrijven in Nederland komt u persoonlijk bij de gemeente langs. Dit geldt ook voor kinderen.
Om de juiste documenten mee te nemen adviseren wij u om eerst telefonisch contact op te nemen met de Frontoffice Publieksbalie (0315) 292 292. Daarna kunt u een afspraak maken om naar het gemeentehuis te komen. U kunt zich dan beter voorbereiden op het bezoek aan het gemeentehuis.
Rechtmatig verblijf
Wilt u zich inschrijven? Dan moet uw verblijf in Nederland rechtmatig zijn. U verblijf is rechtmatig als:
-
u de Nederlandse nationaliteit hebt;
- u de nationaliteit van een ander land uit de Europese Unie hebt;
- u een geldige verblijfsvergunning hebt.
Overige voorwaarden
Verhuist u vanuit Aruba, Bonaire, CuraƧao, Saba, Sint Eustatius of Sint Maarten? Dan heeft u een bewijs van uitschrijving nodig.
Meenemen
Om de juiste documenten mee te nemen adviseren wij u om eerst telefonisch contact op te nemen met de Frontoffice Publieksbalie (0315) 292 292.
U moet hierbij denken aan een geldig legitimatiebewijs, zoals een paspoort of identiteitskaart, een geboorte-, huwelijks- en/of echtscheidingsakte. Soms is het nodig dat u buitenlandse documenten laat legaliseren in het land waar u vandaan komt. Dat laat de echtheid van een document zien. Soms moeten de documenten ook vertaald zijn. Zo kunt u en ook de gemeente zich voorbereiden op het bezoek aan het gemeentehuis.
Kosten
Aan een eerste inschrijving zijn geen kosten verbonden.