Hervestigen vanuit het buitenland

Algemeen

Komt u uit het buitenland en wilt u opnieuw in Nederland gaan wonen? Dan moet u binnen vijf dagen na aankomst persoonlijk aangifte doen bij de gemeente. Voor een hervestiging uit het buitenland kunt u uitsluitend op afspraak bij de gemeente terecht.

Wat u moet weten

De gemeente moet de identiteit vaststellen van iedereen die aangifte doet om opnieuw in Nederland te gaan wonen. Daarom moet u persoonlijk met uw identiteitsbewijs bij ons langskomen. Ook minderjarige kinderen moeten dus persoonlijk bij de aangifte aanwezig zijn.

Om de juiste documenten mee te nemen adviseren wij u om eerst telefonisch contact op te nemen met de Frontoffice Publieksbalie (0315) 292 292. Daarna kunt u een afspraak maken om naar het gemeentehuis te komen. U kunt zich dan beter voorbereiden op het bezoek aan het gemeentehuis.

Het is niet mogelijk om op maandagavond een afspraak te maken.

Meenemen

  • Een geldig legitimatiebewijs, zoals paspoort, rijbewijs of verblijfsdocument
  • Komt u uit Aruba, Bonaire, CuraƧao, Saba, Sint eustatius of Sint Maarten? Dan hebt u een bewijs van uitschrijving nodig
  • Het kan zijn dat zich in de tijd dat u in het buitenland woonde gebeurtenissen hebben voorgedaan die nog in de Basisregistratie Personen moeten worden opgenomen. Denk hierbij aan huwelijk, geboorte of scheiding. Als er wijzigingen zijn geweest in het buitenland, dan moet u hiervan originele bewijsstukken overleggen.

Kosten

Aan een hervestiging zijn geen kosten verbonden.