Huishoudelijke hulp
Algemeen
Kunt u zelf uw huishouden niet meer doen, zoals schoonmaken en de was doen? En is er in uw omgeving niemand die u hierbij kan helpen. Hier vindt u tips en meer informatie over de mogelijkheden voor u.
Wachtlijst huishoudelijke hulp
Zorgaanbieders hebben op dit moment te weinig medewerkers voor het bieden van huishoudelijke ondersteuning om aan de vraag te kunnen voldoen. Dit zien we nu in heel Nederland ontstaan.
- Dit betekent dat inwoners niet direct de (volledige) ondersteuning kunnen krijgen die gevraagd wordt. U komt eerst op een wachtlijst te staan.
- Hebt u al huishoudelijke ondersteuning? Als uw hulp ziek is of met vakantie, dan is er soms geen (volledige) vervanging en zal de zorgaanbieder met u in gesprek gaan over passende mogelijkheden.
We begrijpen dat dit vervelend is voor inwoners die ondersteuning nodig hebben. We doen er, samen met de aanbieders, alles aan om voor iedere inwoner die dat nodig heeft, huishoudelijke ondersteuning mogelijk te maken. Hoe lang iemand op een wachtlijst moet blijven staan, kunnen we op dit moment niet aangeven.
Wat u moet weten
Ervaart u problemen bij het uitvoeren van huishoudelijke taken? Er zijn diverse oorzaken te noemen waarom u deze taken niet geheel zelfstandig kunt uitvoeren. Dit kan door uw leeftijd veroorzaakt worden maar ook bijvoorbeeld door een ziekte en/of operatie.
Misschien vraagt u zich af hoe u dit het beste kunt oplossen. Kunnen bijvoorbeeld de werkzaamheden iets makkelijker gemaakt worden? Of heeft u iemand in de omgeving die u daarbij kan helpen?
Komt u er zelf niet uit of heeft u vragen? Neemt u dan contact op met een consulent Wmo, Jeugd en Schulddienstverlening van de gemeente. (0315) 292 292 keuzemenu 2.
Hoe werkt het?
Als u contact zoekt met de gemeente en om hulp of ondersteuning vraagt, dan heet dat een melding. Na deze melding wordt u uitgenodigd voor een gesprek, ook wel 'het keukentafelgesprek'. Het gesprek wordt het liefst bij u thuis gevoerd, vandaar de naam keukentafelgesprek. Tijdens het gesprek praat u met een consulent Wmo van de gemeente, waarbij het gaat over uw hulpvraag en de mogelijke oplossingen daarvoor.
Bij het beoordelen van de aanvraag wordt gekeken naar uw gezondheid en/of beperkingen en naar wat u nog wel kunt. Ook wordt daarbij gekeken of de extra zorg binnen het eigen gezin of het eigen huishouden is te regelen. Bijvoorbeeld door de partner of inwonende kinderen. Als één van de gezinsleden uitvalt is het immers heel gewoon dat anderen taken overnemen. Dit noemen we gebruikelijke zorg.
Ook wordt gekeken of er andere adequate oplossingen zijn. Hierbij valt te denken aan bijvoorbeeld het gebruik van een boodschappenservice, een maaltijdservice of de aanschaf van een wasdroger.
Als alle gegevens op een rij staan wordt vastgesteld of vanuit de gemeente huishoudelijke hulp moet worden ingezet, voor hoeveel uur hulp kan worden toegekend en voor welke periode. Dit wordt schriftelijk in een besluit van de gemeente aan u verzonden.
Voor wie
Als u zelf (tijdelijk) geen huishoudelijk werk kunt verrichten en dit ook niet (tijdelijk) binnen uw eigen omgeving op te vangen is, dan kunt u hiervan een melding maken bij de gemeente.