Kruispunt Slingerparallel / Oude IJsselweg Etten

Gemeente Oude IJsselstreek en Provincie Gelderland werken samen om de verkeerssituatie op het kruispunt Slingerparallel Oude IJsselweg te verbeteren. Doel is om de veiligheid voor alle weggebruikers op dit punt te verbeteren.

Op basis van verkeersonderzoeken, tellingen en gesprekken met betrokkenen is de verkeerssituatie op het kruispunt in beeld gebracht met alle risico’s daarbij. Er is een plan gemaakt gericht op het wegnemen van deze risico’s, zodat de verkeersveiligheid voor alle verkeersdeelnemers wordt verbeterd. Het plan bestaat uit twee delen (twee ‘sporen’) die met elkaar samenhangen. We nemen maatregelen op het kruispunt zelf. Daarnaast gaan we verkeer dat van en naar de Oude IJsselweg op het kruispunt komt  en er af slaat, zo veel mogelijk beperken door onder meer een afsluiting. 

Inwoners van Etten en omwonenden van het kruispunt hebben een brief ontvangen waarin de plannen worden toegelicht. Ook heeft de wethouder tijdens de commissievergadering Fysieke Leefomgeving toelichting gegeven op het plan.

Naar aanleiding van de brief en ook tijdens het inloopmoment bij de Klimpaal hebben wij vragen binnen gekregen. Ook zijn er een heleboel suggesties gedaan en zorgen besproken. 

Naar aanleiding van alle verzamelde informatie nemen we een tijdelijk verkeersbesluit. Wat deze proef inhoud is toegelicht in een tweede brief aan de inwoners van Etten.

Hieronder vindt u de meest gestelde vragen en de antwoorden daarop. U kunt zich ook aanmelden voor het online platform Onze Oude IJsselstreek. Hier vindt u de laatste informatie. Wanneer u een account aanmaakt kunt u zelf ook uw mening geven, reageren op vragen etc.

Veel gestelde vragen Slingerparallel (N317) – Oude IJsselweg (Etten)

De Oude IJsselweg is op 16 juli 2024 door middel van een landbouwsluis afgesloten tussen de Warmseweg en het Waalse water. De noodhulpdiensten kunnen de landbouwsluis normaal passeren. In Etten is op 18 juli 2024 de St.Lidwinastraat aan de kant van de parallelweg met paaltjes afgesloten. De noodhulpdiensten kunnen met een sleutel de paaltjes weghalen als dat nodig is. Op het Provinciale kruispunt is het voorsorteervak richting Montferland afgesloten. Met gele markering is op het kruispunt aangegeven hoe links afslaand verkeer moet voorsorteren. Tijdens de proef wordt bekeken of ook het voorsorteervak vanuit Doetinchem afgesloten kan worden. Dit is afhankelijk van het aantal voertuigen dat gebruik maakt van deze afslag.

Deze maatregelen hebben het effect dat er minder verkeer gebruik maakt van de Oude IJsselweg en parallelweg en langer op de N317 blijft rijden. Dit zorgt voor een overzichtelijke situatie voor overstekende fietsers en voetgangers. Daarnaast ontstaat er meer ruimte in de middenberm waar fietsers en voetgangers zich op kunnen stellen. Provincie Gelderland en de gemeente Oude IJsselstreek verwachten dat hiermee de verkeersveiligheid op het kruispunt verbetert. 

De pilot loopt van 16 juli tot en met 30 november 2024. In deze periode kunnen we over verschillende jaargetijden en tijdens vakantie- en normale periodes de effecten meten.

De pilot wordt de hele periode gemonitord, geëvalueerd en indien nodig aangepast. Na afloop bekijken we wat de effecten van de afsluitingen zijn op de verkeersstromen rondom het kruispunt en in het gebied en of deze kloppen met de vooraf berekende cijfers. Aan de hand van de uitkomst en evaluatie van de proeven gaan we bekijken welke aanpassingen van het kruispunt en eventuele aanvullende maatregelen nodig zijn om tot een definitieve maatregel te komen.

Bij het bepalen van het succes van de proef gaan we tweeledig te werk. Enerzijds analyseren we alle verzamelde gegevens van de periode van de proef. Daarbij kijken we naar verandering van verkeersstromen (intensiteiten, voertuigsoorten, snelheden) en naar eventuele ongevallen (mochten die tijdens de pilot onverhoopt plaatsvinden). Aan de hand van deze gegevens bepalen we het getalsmatige/technische effect van de maatregelen op de verkeersveiligheid. Anderzijds kijken we ook naar de gedragscomponent van weggebruikers en de begrijpelijkheid van de aanpassingen. Dit onderdeel vinden wij zeer zeker ook belangrijk. Verkeer is tenslotte meer dan alleen cijfers en techniek, Na afloop van de proef gaan we dan ook in gesprek met mensen uit de omgeving. We willen graag weten wat hun bevindingen zijn over de aangepaste situatie, de begrijpelijkheid van het aangepaste kruispunt en de gewijzigde routes voor het gemotoriseerd verkeer. Hiervoor organiseren we een bijeenkomst voor inwoners van Etten, Warm en Vethuizen in december 2024/januari 2025. Ook de gemeente Doetinchem en Montferland betrekken we bij het bepalen van het oordeel van de proef. We betrekken onze buurgemeenten erbij omdat de afsluiting van de Oude IJsselweg mogelijk ook effect heeft op hun wegennet.

De problematiek op het kruispunt is op te lossen door het kruispunt compacter en overzichtelijker te maken. Daarvoor is het nodig om maatregelen in het omliggende gebied te nemen, waardoor de hoeveelheid verkeer op de Oude IJsselweg van en naar het kruispunt afneemt. 

De gekozen oplossing verbetert de veiligheid van het hele kruispunt en zorgt ervoor dat fietsers de Slingerparallel via een brede middengeleider veilig gefaseerd over kunnen steken. En kan zoals het er nu uitziet in 2025 gelijktijdig met het geplande onderhoud aan de Slingerparallel worden uitgevoerd. 

Bovendien biedt de gekozen oplossing een goede basis om op termijn zo nodig aanvullende maatregelen te treffen in de vorm van verkeerslichten of een fietstunnel of -brug.

Wij verwachten van niet. De gekozen oplossing zorgt ervoor dat het kruispunt compacter en overzichtelijker wordt en fietsers de Slingerparallel beter en veiliger kunnen oversteken. Wij verwachten ook niet dat met deze maatregelen de snelheid op de Slingerparallel gaat verhogen. De linksaffers op de Slingerparallel kunnen pas veilig worden verwijderd als de hoeveelheid verkeer dat afslaat naar de Oude IJsselweg voldoende afneemt.  

De Slingerparallel zal de komende jaren naar verwachting drukker worden. Op basis daarvan worden maatregelen uitgewerkt om de doorstroming van het verkeer op de Slingerparallel optimaal te houden. Er staat een aanpassing aan de verkeerslichten gepland. 

Een fietstunnel of fietsbrug is alleen gericht op het verbeteren van de veiligheid van het overstekend fietsverkeer. Maar kan op termijn wel een goede aanvulling zijn op het compacter en overzichtelijker maken van het kruispunt en de maatregelen die ervoor zorgen dat het verkeer op de Oude IJsselweg afneemt. 

Aanleg van een fietstunnel of brug vergt tijd en is een ingewikkelde opgave waarbij het erg belangrijk is dat de tunnel of brug in een goede positie wordt geplaatst. Anders is het risico groot dat fietsers er geen gebruik van maken, omdat het te ver om is, omdat de helling te steil is of omdat de route ernaartoe onlogisch is. Het risico is dan dat fietsers alsnog over het kruispunt gaan oversteken, terwijl we dat niet veiliger hebben ingericht en er nog veel verkeer via de zijwegen gaat.

Deze oplossing vergt een grootschalige aanpassing van het kruispunt en heeft een forse impact op de omgeving. Het kruisingsvlak wordt groter en om het toekomstig te verwachten verkeersaanbod goed te kunnen afwikkelen zijn er op alle takken van het kruispunt meerdere opstelstroken nodig. Met verkeerslichten op het kruispunt alleen neemthet verkeer op de Oude IJsselweg verder toe. Deze weg is daarop niet ingericht en de verkeersonveiligheid van het langzame verkeer op de Oude IJsselweg neemt toe. 

Deze oplossing is in het verleden al een keer globaal onderzocht. Waarbij geconcludeerd is dat een eenvoudige 4-taks rotonde op het kruispunt de bestaande en toekomstig te verwachten verkeersintensiteiten niet kan verwerken. Daarvoor is een rotonde met meerdere rijstroken nodig. Het oversteken van fietsverkeer op zo’n rotonde leidt vaak tot onveilige situaties, zeker als fietsers in 2-richtingen gebruik maken van dezelfde oversteeklocatie. 

De oplossing met een rotonde vergroot de gelijkwaardigheid van daarop aansluitende wegen. Linksafslaan vanaf de N317 richting Oude IJsselweg en parallelweg N317 wordt gestimuleerd. Waardoor het gebruik van de Oude IJsselweg door niet bestemmingsverkeer toeneemt. Deze weg is daarop niet ingericht en de verkeersonveiligheid van het langzame verkeer op de Oude IJsselweg neemt toe. 

In het oorspronkelijke voorstel, zoals we dat ook op de inloopavond presenteerden, werden zowel de Heuvenseweg/Meesterijweg, als de Sint Lidwinastraat afgesloten. Besloten is om alleen de Sint Lidwinastraat af te sluiten als proef. Er zal altijd gezorgd worden voor een goede bereikbaarheid door hulpdiensten

Vragen die via de briefjes en de mails zijn binnengekomen, beantwoorden wij via deze lijst van vragen en antwoorden. Suggesties en opmerkingen nemen wij mee in onze beoordeling van de situatie

Een verkeersbesluit wordt gepubliceerd in het Gemeenteblad (voorheen Staatscourant); een melding hierover leest u in het Gemeentenieuws op de pagina Openbare Bekendmakingen; u kunt bezwaar maken op dit besluit gedurende 6 weken na publicatie

Deze oversteek is in het verleden juist verwijderd vanwege onveiligheid. Het is geen overweging om deze weer open te stellen

Daarbij beoordelen we gewenste en ongewenste effecten en wegen deze af. Zo zullen we voor en tijdens de proef bijvoorbeeld meten hoe de oversteekbaarheid van de Slingerparallel  voor fietsers is en zullen we meten of het autoverkeer zich niet verplaatst naar ongewenste routes