Aanvraag initiatief principeverzoek

Op dit moment zijn er veel maatschappelijke opgaven (bijv. woningbouw, klimaat, energietransitie en mobiliteit) met een ruimtelijke impact. De afgelopen maanden zijn er daardoor erg veel aanvragen binnengekomen. Het duurt daardoor langer voordat wij nieuwe aanvragen in behandeling kunnen nemen. Vanwege de grote druk op de woningmarkt ligt de prioriteit momenteel bij het behandelen van principeverzoeken omtrent woningbouwplannen. Op dit moment is de verwachte behandeltermijn voor:

  • Woningbouwplannen voor 10 of meer woningen: 0 - 3 maanden
  • Woningbouwplannen voor tussen de 5 en 10 woningen: 3 - 6 maanden
  • Overige principeverzoeken: meer dan 6 maanden

Hoe verloopt een aanvraag?

Wanneer u van plan bent om te gaan (ver)bouwen, een bestaand pand een nieuwe functie te geven of om een stuk grond voor iets anders te gaan gebruiken, dan moet u bij de gemeente nagaan of uw idee past binnen het omgevingsplan en welke vergunning(en) u nodig heeft. Wanneer uw plan niet past binnen het omgevingsplan, is het mogelijk om een principeverzoek in te dienen. U krijgt dan duidelijkheid over de mogelijkheid dat de gemeente met een procedure medewerking verleent aan uw plan.

Een principeverzoek is een korte beschrijving van uw idee en de precieze locatie waar u aan de slag wilt. Omdat de benodigde informatie afhankelijk is van het soort ontwikkeling dat u wilt realiseren, maken wij onderscheid in principeverzoeken voor woningbouw en alle andere principeverzoeken. 

Kosten

ProductKosten 2025
In behandeling nemen principeverzoek€ 318,00

Fase I: Intake

Stap 1: invullen intakeformulier principeverzoek

Als eerste vult u het intakeformulier behorende bij het principeverzoek in. Dit formulier is bedoeld om een goed in beeld te krijgen van wat uw plan inhoudt. Het is daarom belangrijk dat het formulier volledig is ingevuld en de beschrijving van uw initiatief zo concreet mogelijk is. Op basis van dit formulier kijken wij of uw initiatief past binnen bestaand beleid. Welk beleid dat is, is afhankelijk van uw soort plan. In veel gevallen zal het gaan om:

Bent u niet de eigenaar van het perceel/pand? Dan heeft u een toestemmingsverklaring van de eigenaar nodig voor het indienen van een aanvraag. De ondertekende toestemmingsverklaring voegt u vervolgens toe als bijlage aan het intakeformulier. 'Toestemmingsverklaring eigenaar pand of perceel'

Overige informatie waarvan het handig is om bij de hand te hebben:

  • kadastrale gegevens;
  • toestemmingsverklaring eigenaar;
  • plattegrond huidige situatie;
  • en schetsen van de nieuwe situatie (erfinrichtingsplan).

Let op: wij nemen alleen compleet ingevulde intakeformulieren in behandeling. Voor vragen over het formulier kunt u contact opnemen met het team Ruimtelijke Ontwikkeling via het telefoonnummer (0315) 292 292.

Stap 2: behandeling verzoek

Hebben wij alle benodigde informatie via het intakeformulier ontvangen, dan nemen wij uw verzoek in behandeling. Als er voor de behandeling van uw verzoek aanvullende informatie nodig is, nemen wij contact met u op.

Stap 3: eerste beoordeling

Op basis van de door u aangeleverde informatie bespreken wij uw initiatief intern met verschillende vakdisciplines. In deze fase voeren wij een quickscan uit om te beoordelen of uw initiatief past binnen de beleidskaders die van toepassing zijn. Ook wordt een aantal ruimtelijke criteria meegewogen. U ontvangt bericht of wij in deze fase mogelijkheden zien om medewerking te verlenen aan uw initiatief en informeren u over de vervolgprocedure.

Een positief bericht bij de intake betekent niet automatisch verlening van de (omgevings)vergunning.

Fase II: Start planologische procedure

Als het college haar principe medewerking aan het initiatief toezegt kunt u ervoor kiezen om de formele planologische procedure te starten (bijv. een wijziging van het omgevingsplan).

Om de procedure te starten heeft u een uitgewerkt plan nodig. U wordt dan uitgenodigd voor een startgesprek. Tijdens het startgesprek wordt er met u besproken welke informatie er nodig is om de planologische procedure te doorlopen. Wij adviseren u sterk om in fase II een deskundige partij in te schakelen met ervaring op dit gebied. Bij het starten van het formele traject (fase II) bent u de reguliere (leges)kosten verschuldigd.

Principeverzoek aanvragen

Ga naar het intakeformulier (DigiD)

Ga naar het intakeformulier (eHerkenning)