Veelgestelde vragen afvalscheiding

Vragen over het Afvalportaal

Op de pagina van het Afvalportaal kunt u eenvoudig de website en/of app downloaden. Heeft u containers aan huis? Gebruik het fictieve afvalpasnummer en uw unieke code uit de brief om in te loggen. Deze brief ontvangt u in de week van 9 december 2024 van de gemeente. Heeft u een afvalpas voor de ondergrondse container voor restafval? Gebruik het nummer op uw afvalpas en uw unieke code uit de brief om in te loggen. Zo krijgt u toegang tot uw digitale omgeving in het portaal.

In de week van 9 december ontvangt u per brief uw wachtwoord voor uw adres. Heeft u op maandag 16 december geen brief ontvangen? Neem dan contact op met Team Grondstoffen via (0315) 292 292 of via grondstoffenteam@oude-ijsselstreek.nl.

Wanneer u uw wachtwoord vergeten bent, neem dan contact op met Team Grondstoffen via (0315) 292 292 of via grondstoffenteam@oude-ijsselstreek.nl

Alle huishoudens ontvangen in de week van 9 december een brief van de gemeente. Heeft u op maandag 16 december geen brief ontvangen, neem dan contact op met Team Grondstoffen via (0315) 292 292 of via grondstoffenteam@oude-ijsselstreek.nl.

De inlogcode heeft u nodig om de inzameldagen voor uw eigen adres in te zien. Ook kunnen wij, als dat nodig is, speciaal aan u gerichte berichten sturen via dit nieuwe Afvalportaal (nieuwe website en afvalapp).

Als u geen computer of mobiele telefoon heeft, kunt u de afvalkalender voor uw adres (laten) printen. Misschien kan iemand in uw omgeving, buren of familie, dat voor u doen. De gemeente kan u hier zonodig ook bij helpen.

Vragen over afvalinzameling 2025

In de week van 9 december 2024 is deze beschikbaar. Er komt een nieuwe afvalwebsite en afvalapp: het Afvalportaal. Hierin is de afvalkalender opgenomen. Alle huishoudens ontvangen begin december een brief van de gemeente hierover met een inlogcode. Deze inlogcode heeft u nodig om de afvalkalender voor uw adres te downloaden.

U kunt de afvalapp vanaf 3 december 2024 downloaden.

Vanaf 1 januari 2025 haalt Remondis het huishoudelijk afval op in onze gemeente. De samenwerking van de gemeente Oude IJsselstreek en Buha, de huidige inzamelaar, stopt. De huidige Afvalwijzer app/website zijn gekoppeld aan de samenwerking met Buha. Dus bij de nieuwe inzamelaar hoort een nieuwe afvalwebsite en afvalapp.

U kunt tot eind 2024 de huidige Afvalwijzer nog gebruiken via de app of via de website www.mijnafvalwijzer.nl. In de Afvalwijzer staan de inzameldagen voor uw adres tot en met 31 december 2024.

Nee, dat kan niet. De afvalkalender van 2025 plaatsen we op de nieuwe afvalwebsite en de nieuwe afvalapp: het Afvalportaal. In de huidige Afvalwijzer komt de afvalkalender van 2025 niet te staan. 

Vanaf 1 januari 2025 haalt Remondis het huishoudelijk afval op in onze gemeente. Remondis rijdt andere routes dan Buha nu doet. Dat komt deels omdat de container voor pbd (plastic verpakkingen, blik en drankenkartons) vanaf 1 januari vaker wordt geleegd: eens in de 3 weken in plaats van eens in de 4 weken. De inzameling van de groen container voor gft+e (groente, fruit- en tuinafval en etensresten) wijzigt ook. 

  • In de winter (januari, februari en december) wordt de groene container eens in de 4 weken geleegd.
  • In de zomer (juni, juli en augustus) wordt de groene container iedere week geleegd.
  • In de overige maanden wordt de groene container eens in de twee weken geleegd.

Per 1 januari zamelt Remondis het huishoudelijk afval in. Doordat de inzamelroutes veranderen, kan het zijn dat u in januari wat langer moet wachten tot de container voor papier of plastic, blik en drankenkartons (pbd) voor de eerste keer weer geleegd wordt. Heeft u teveel papierafval? In de gemeente staan ondergrondse papiercontainers, waar u het papier gratis kwijt kunt. In het Afvalportaal vindt u de locaties van de papiercontainers. 
Heeft u teveel pbd afval? Dit kunt u gratis inleveren in doorzichtige zakken bij de gemeentewerf (De Hogenkamp 10 in Ulft).

Ja, u kunt uw container op dezelfde plek neerzetten.

Vragen over bedrag voor restafval

Sinds 1 januari 2024 betaalt u niet meer alleen een vast bedrag per jaar. U betaalt nu een vast bedrag plus een bedrag voor het aanbod van restafval. U betaalt voor elke keer dat u de grijze container aan de straat zet of voor elke keer dat u een afvalzak in de ondergrondse container voor restafval doet. U betaalt dan dus voor het verbruik van restafval. Zo werkt het ook bij de afrekening voor bijvoorbeeld stroom, water en gas. Het bedrag voor restafval wordt altijd een jaar later in rekening gebracht.

De gemeente wil minder restafval, meer hergebruik van waardevolle grondstoffen en meer grip op de kosten voor het afvalbeheer. Hierbij helpt een tariefsysteem.

Meer afvalscheiding door ‘de vervuiler betaalt’

Met een bedrag voor restafval wordt apart afgerekend voor het afval dat niet te recyclen is (restafval). Huishoudens die goed scheiden betalen minder dan huishoudens met veel restafval. Zo wordt goed afval scheiden financieel beloond en geldt ‘de vervuiler betaalt’. Dit stimuleert afvalscheiding. De helft van alle gemeenten in Nederland heeft zo'n systeem (ook wel tariefsysteem genoemd) waarbij het restafval apart betaald wordt. Uit alle onderzoeken blijkt telkens weer dat dit zorgt voor veel meer afvalscheiding: gemeenten die het restafval apart afrekenen hebben veel minder restafval dan gemeenten zonder.

Lagere afvalstoffenheffing in gemeenten waar het restafval apart betaald wordt

De kosten om restafval te verwerken stijgen hard. Dit komt door de hogere bedragen die gemeenten moeten betalen voor het verbranden van restafval en door de extra belastingen van het Rijk. Doet een gemeente niets aan de hoeveelheid restafval, dan wordt de rekening de komende jaren steeds hoger.

Uit de onderzoeken blijkt telkens weer dat de kosten voor afvalbeheer in gemeenten met een tariefsysteem veel lager zijn dan in gemeenten zonder; een verschil van 19% tot 25%. Dat komt doordat in gemeenten met een tariefsysteem meer afval wordt gescheiden en minder restafval wordt aangeboden. Daardoor hoeft er veel minder (duur) restafval verbrand te worden én zijn er meer inkomsten van de herbruikbare grondstoffen.

Andere onderzochte maatregelen

De gemeente heeft ook andere maatregelen bekeken. De meeste maatregelen zorgen voor te weinig extra afvalscheiding. Naast een tariefsysteem is er nog een systeem dat in andere gemeenten zorgt voor meer extra afvalscheiding: ‘omgekeerd inzamelen’ waarbij inwoners zelf hun restafval naar ondergrondse containers brengen. Uit het participatietraject bleek dat er weinig draagvlak is in Oude IJsselstreek voor ‘omgekeerd inzamelen’. Daarom is hier niet voor gekozen.

De afvalstoffenheffing bestaat uit een vast bedrag per jaar voor alle huishoudens (vastrecht) plus een bedrag dat afhankelijk is van het aanbod van restafval (een bedrag per keer dat u de container met grijze deksel aan de weg zet of dat u de ondergrondse container gebruikt).

Kijk hier voor meer informatie en de tarieven afvalstoffenheffing.

Nee. Het aparte bedrag geldt alleen voor het aanbieden van restafval. U betaalt niet apart voor het legen van de containers voor Groente, Fruit- en Tuinafval en etensresten (gft+e), papier en karton en het ophalen van Plastic, Blik en Drankkartons (PBD). Hiervoor betaalt u via het vast bedrag. Dat is ook zo voor bijvoorbeeld het ophalen van meubels en grof groen, het inzamelen van glas, Klein Chemisch Afval (KCA), textiel enzovoorts.

Nee, u krijgt geen korting. Het vaste deel van de afvalstoffenheffing is voor alle huishoudens gelijk. Hoeveel u betaalt voor restafval, heeft u zelf in de hand. Hoe minder restafval u aanbiedt, hoe minder u betaalt. Voor het vaste bedrag kunt u al het overige afval aanbieden zoals pbd, gft+e, papier, glas en meubels.

In elke container aan huis zit een datachip. Deze chip is gekoppeld aan het adres van de woning waar de container bij hoort. De vuilniswagen registreert automatisch welke container is geleegd.

De ondergrondse containers voor restafval zijn te openen met een afvalpas. Elke afvalpas is gekoppeld aan het adres van de woning waar de pas bij hoort. De paslezer op ondergrondse container registreert wanneer een afvalpas is gebruikt om de inwerpklep te openen.

Net als nu, gaat u straks het vaste bedrag aan het begin van het jaar samen met de gemeentelijke belastingen (ozb en rioolheffing) betalen. Het bedrag voor restafval gaat u elk jaar achteraf betalen. Begin 2025 wordt het restafval over de periode 1 januari t/m 31 december 2024 verrekend. Ook dat gebeurt samen met de gemeentelijke belastingen.

U krijgt een vermindering van het vaste bedrag voor de periode dat u niet in de gemeente woont. Tegelijk krijgt u de afrekening van uw aanbod van restafval. We rekenen af per de 1e dag van de volgende maand.

De erfgenamen krijgen een vermindering van het vaste bedrag voor de resterende maanden van het jaar. Deze verrekening wordt toegepast per de eerste van de volgende maand. Ook krijgen de erfgenamen op datzelfde moment de afrekening van het aanbod van restafval.

Een tariefsysteem voor restafval is eerlijk. U betaalt alleen voor het restafval dat u zelf aanbiedt (‘de vervuiler betaalt’). Net zoals u alleen betaalt voor uw eigen stroom- of waterverbruik.

Komt u in aanmerking voor kwijtschelding van de gemeentebelasting? Dan hoeft u het vast bedrag niet te betalen. Én u krijgt over 2024 € 42,50 terug over het aangeboden restafval.

Mogelijk heeft u extra afval door uw ziekte of aandoening. Bijvoorbeeld stoma- en incontinentiematerieel en het materiaal dat vrijkomt bij nierdialyse, thuis beademen of sondevoeding. U heeft geen invloed op dit afval. Daarom krijgt u een compensatie voor de extra kosten.

  • Maakt u gebruik van een ondergrondse container voor restafval? Dan kunt u een tegemoetkoming aanvragen in de kosten van maximaal 52 keer gebruik van de ondergrondse restafvalcontainer per jaar. Dit wordt verrekend bij de jaarlijkse aanslag afvalstoffenheffing. Die ontvangt u in februari.
  • Maakt u gebruik van een grijze container aan huis voor restafval? Dan kunt u een extra grijze container aanvragen, die u alleen gebruikt voor uw medisch afval. Voor het laten legen van deze extra container voor uw medisch afval betaalt u niets.

Wilt u meer weten over deze regeling? Kijk dan op de pagina: extra afval door luiers of een chronische ziekte.

De Beleidsregel maatwerk bij medisch afval.

Ja. Iedereen die zijn afval goed scheidt, kan de rekening omlaag brengen. Met het bedrag voor restafval worden goede afvalscheiders beloond. Anderen worden uitgedaagd om nog beter hun afval te scheiden. Gezinnen met kinderen in de luiers besparen op hun afvalkosten door wegwerpluiers in de gratis luiercontainers te gooien. Deze staan verspreid over de hele gemeente. Zie mijnafvalwijzer.nl voor de locaties. Nog beter voor het milieu is het gebruik van wasbare luiers.

Met een bedrag verwachten we niet of nauwelijks meer afvaldump, zwerfafval of verontreiniging van grondstoffen. Uit onafhankelijk onderzoek blijkt dat vervuiling geen groter probleem wordt of moeilijker te beheersen is na de invoering van een zogenoemd tariefsysteem, waarbij apart betaald wordt voor restafval. Op kwetsbare plekken waar wel meer vervuiling ontstond, was dat meestal tijdelijk. Ook blijkt dat de grondstoffen niet meer vervuild zijn in gemeenten met een tariefsysteem. Ook in de gemeenten Bronckhorst, Doetinchem en Wijk bij Duurstede - waar recent een tariefsysteem is ingevoerd – was er geen sprake van een toename van dump en vervuiling.

We zetten in het nieuwe beleid wel in op meer toezicht en handhaving op het goed aanbieden van afval. Dat doen we, omdat we nu al zien dat de grondstoffen meer vervuild zijn en daardoor minder goed gerecycled kunnen worden.

Vragen over afvalkosten

De gemeente probeert het ophalen van afval betaalbaar te houden. Helaas zijn veel kosten de afgelopen jaren gestegen. Dat komt doordat het Rijk het steeds duurder maakt om restafval te verbranden. Ook wordt personeel en brandstof steeds duurder. Daar komt nog eens bij dat het recyclen van sommige grondstoffen duurder wordt. In Nederland steeg de afvalstoffenheffing in 2020 gemiddeld met 8,0% en in 2021 met 9,1%. Naar verwachting stijgt de gemiddelde heffing de komende jaren verder. Deze ontwikkelingen hebben we zelf niet in de hand.

Meer grip op de afvalkosten door meer afvalscheiding

Wat we wél in de hand hebben is het goed scheiden van grondstoffen en het verminderen van (duur) restafval. Doen we dat niet, dan stijgen de kosten nog meer. Het tariefsysteem, waarbij inwoners apart betalen voor restafval, zorgt voor meer afvalscheiding en minder restafval. En dat leidt tot meer grip op de afvalkosten. Financiële voordelen ziet u terug in een lagere afvalstoffenheffing (het is wettelijk bepaald dat gemeenten geen winst mogen maken op het afvalbeheer).

Nee. De kosten worden juist lager door betere afvalscheiding. Per saldo kost gescheiden ophalen minder dan alles in één container ophalen. Het verbranden van restafval is namelijk heel duur, terwijl de gemeente (meestal) een vergoeding krijgt voor de gescheiden grondstoffen. Uit onderzoek blijkt, dat de afvalstoffenheffing het laagst is in gemeenten met veel afvalscheiding.

Het is dus geldverspilling om waardevolle grondstoffen samen met het restafval te verbranden. Materialen als papier, textiel, glas en metaal hebben waarde. De ene afvalstroom levert meer op dan de andere. Van groente-, fruit- en tuinafval en etensresten (gft+e) wordt compost gemaakt en het levert biogas en warmte op. Dit is dus minder duur dan wanneer het wordt verbrand.

Vragen over containers

  • Leg een vel of krantenpapier, kartonnen eierdoos of dun laagje stro onderin de containers om aankoeken van afvalresten te voorkomen; het voorkomt ook vastvriezen in de winter.
  • Gooi het afval van groenten, fruit, tuin (planten en bloemen) en etensresten los in de container. Er is geen afvalzak nodig. Wilt u toch een afvalzak gebruiken? Gebruik dan papieren zakken zonder plastic of composteerbare zakken met kiemplantlogo. Géén plastic zak, dat vervuilt de compost. Leg er geen knoop in, dat bemoeilijkt het composteren van de zak.
  • Maak de container regelmatig schoon met water en een scheut azijn of water en groene zeep. Dat voorkomt niet alleen stank, maar ook aankoeken. Geen chloor!
  • Verpak resten van vlees of vis in een oude krant. Dit houdt geur tegen. En zo is er minder kans dat vliegen eitjes leggen in de etensresten.

Het afval dat er niet uitvalt, zit te vast. De inzamelwagen komt niet opnieuw langs om de container alsnog te ledigen.
Maak het afval goed los. Onder normale omstandigheden valt een container altijd leeg. De afvalinzamelaar schudt altijd extra met de containers. Is de container niet helemaal leeg? Dan bleven er (grote) voorwerpen in steken, was het afval teveel aangedrukt of was (nat) afval bevroren.
Tips: stamp de container niet aan en zorg dat wat u in de container gooit niet nat is en daardoor kan bevriezen.

Bij vorst kan het afval in uw container vastvriezen. Vastvriezen komt voornamelijk voor bij de container voor gft+e, omdat groente-, fruit- en tuinafval veel water bevat. De inzamelwagen pakt uw container op, houdt deze op zijn kop en schudt deze stevig op en neer. Als de inhoud niet (helemaal) los komt door vastvriezen, blijft er afval achter in je container. De inzamelwagen komt hier niet voor terug.

Gebruik daarom de tips om de kans op vastvriezen te verminderen.

  • Doe het afval zo droog mogelijk in de container.
  • Verpak vochtig afval in een dunne krant.
  • Gebruik composteerbare zakken om gft+e in te verzamelen of doe een dun laagje krantenpapier onderin de container.
  • Zet de container bij vorst op een beschutte plaats.
  • Steek bevroren afval van tevoren los.
  • Stamp het afval niet aan.
  • Houd bij vorst de klep van je container een stukje open, bijvoorbeeld met behulp van een stokje of latje.

Ja. Ook als er afval achterblijft in de container. U moet er zelf voor zorgen dat uw container goed geleegd kan worden. Onder normale omstandigheden valt een container altijd leeg. De afvalinzamelaar schudt altijd extra met de containers. Is de container niet helemaal leeg? Dan bleven er (grote) voorwerpen in steken, was het afval teveel aangedrukt of was (nat) afval bevroren.

Tips: stamp de container niet aan en zorg dat wat u in de container gooit niet nat is en daardoor kan bevriezen.

Voor uw kosten maakt dat niets uit. U betaalt per keer dat uw container wordt geleegd en niet voor het gewicht. Als u de container aan de straat heeft gezet om laten legen, dan maakt het voor uw afrekening dus niet uit als iemand daar iets bij stopt voordat de container is geleegd. Maar het is niet netjes dat anderen afval in uw container gooien. Gebeurt dit toch? Spreek diegene hier dan op aan.

U mag zelf uw container afsluiten. Via verschillende websites zijn speciale sloten verkrijgbaar. Zorg ervoor dat u een type kiest waarbij er geen gaten in de container geboord hoeven te worden. Vergeet dan niet uw container te openen op de ophaaldag, anders leegt de inzamelwagen uw container niet.

Staat uw grijze container altijd in de voortuin omdat u geen achterom heeft? U mag zelf uw grijze container afsluiten. Sloten zijn verkrijgbaar via verschillende websites. Zorg ervoor dat u een type kiest waarbij er geen gaten in de container geboord hoeven te worden. En vergeet dan niet de container te openen op de ophaaldag, anders leegt de inzamelwagen uw container niet.

Is uw container kwijt of gestolen? Geef dit dan direct door aan Inovim. Bel naar 0800 333 66 99. U kunt ook mailen naar servicedesk@inovim.eu. De containers die als vermist zijn opgegeven worden direct geblokkeerd. Een geblokkeerde container wordt niet meer geleegd. Zo voorkomt u een onnodige afrekening.

Is uw container niet geleegd? U kunt dit online bij ons melden.

Is uw container deels geleegd? Het afval dat er niet uitvalt, zit te vast. De inzamelwagen komt niet opnieuw langs om de container alsnog te ledigen. Maak het afval goed los en duw het niet vast in de container.

Zet uw container op de inzameldag voor 7.00 uur aan de straat.

Om uw container goed te kunnen legen, vragen we u om bij het aan de weg zetten van uw container rekening te houden met het volgende:

  • Sluit de deksel volledig en vouw de containerzakken naar binnen, zodat er geen vuilnis buiten de containers komt. Plaats geen extra afval naast de container.
  • Plaats de containers in een rechte lijn naast elkaar. En waar mogelijk, twee aan twee. Met ongeveer 30 cm (één stoeptegel) ruimte tussen de containers en twee stoeptegels (ongeveer 60 cm) tussen twee setjes van containers. 
  • Houd zo’n 2,5 meter afstand van obstakels zoals een boom, paaltje, lantaarnpaal etc.
  • Plaats de container aan de juiste kant van de weg, zoals de inzamelaar heeft aangegeven. Zet uw container voor 07.00 uur aan de weg, op de dag van inzameling.
  • Zet de container met de handvatten van de weg.
  • Zorg dat de inhoud niet vastgedrukt is. Bij vorst kunt u de inhoud loswrikken.

Als uw container niet juist aan de weg staat, loopt u het risico dat deze niet geleegd wordt.

Vragen over afvalscheiding

Nascheiding is als machines van het afvalverwerkingsbedrijf de grondstoffen uit het restafval halen om deze te laten recyclen. Op dit moment is nascheiding niet de beste keuze; het levert weinig grondstoffen op en ze zijn ook nog eens moeilijker te recyclen. Dat komt doordat de materialen vervuild zijn met nat/vies afval.

Nascheiding is alleen mogelijk voor verpakkingen van plastic, blik en drinkkartons (PBD)

Het is niet mogelijk om andere grondstoffen na te scheiden. Papier/karton, glas, textiel, chemisch afval, gft+etensresten, enzovoorts mogen niet in aanraking komen met vervuiling door ander afval. Dan kan het niet meer worden hergebruikt. In het landelijke en Europese beleid is het dan ook verplicht om inwoners deze grondstoffen zelf thuis te laten scheiden.

Een machine haalt minder PBD uit het afval dan inwoners thuis

Thuis scheiden is de beste keuze voor het milieu. De installatie kan maar een deel van het PBD uit het restafval halen; dit varieert van 8 tot 25 kilogram per persoon per jaar. Door het vuil aan de verpakkingen wordt het PBD niet altijd herkend door de machines. In Oude IJsselstreek scheiden inwoners thuis ongeveer 43 kilogram PBD per persoon per jaar. Veel meer dan een installatie doet.

Nascheiding van PBD is wel geschikt voor grootstedelijke gemeenten

Als het moeilijk is om afval thuis goed te scheiden, dan is nascheiding een goed alternatief. Vooral in de grote steden met veel flats lukt het inwoners nauwelijks om veel PBD te scheiden. Er is te weinig ruimte voor voorzieningen in huis en op straat. Daarom zijn veel grootstedelijke gemeenten aangewezen op nascheiding om toch nog een (klein) deel van het PBD te kunnen recyclen.

Restafval is het afval dat overblijft na afvalscheiding en in de grijze kliko of afvalzak komt. Na het ophalen wordt restafval vernietigd in een verbrandingsoven. Het overgrote deel van het afval dat nu in de grijze container of afvalzak zit, kan nog worden gescheiden. Minder dan 20% van de gemiddelde container is ‘echt’ restafval. Echt restafval is onder meer:

  • Afval uit badkamer zoals wattenstaafjes en wattenschijfjes
  • Sanitairdoekjes, gebruikte zakdoekjes, maandverband
  • Inhoud stofzuigerzak
  • Koffiecupjes
  • Vieze pizzadoos
  • Kattenbakgrind
  • Kapot wijnglas
  • Sigarettenpeuken
  • Behang
  • Kauwgum
  • Vervuild of nat textiel
  • Medisch afval, zoals stomazakken en katheters

De kampioen afvalscheiders houden minder dan één kilo restafval per week over. Hoe doen ze dat toch?

  • ze houden ook alle kleine beetjes gft+etensresten, papier, glas, textiel, wegwerpverpakkingen, enzovoorts goed apart
  • ze kopen weinig spullen
  • ze gebruiken herbruikbare of wasbare producten en verpakkingen
  • ze delen en ruilen apparaten en kleding met andere mensen
  • ze gooien weinig spullen weg, omdat ze dit laten repareren of naar de kringloop brengen.

 Afvalcoach

Wilt u persoonlijk advies over afval? Stel uw vraag aan de afvalcoach via: e-mail grondstoffenteam@oude-ijsselstreek.nl of via telefoonnummer (0315) 292 292.

Wat zijn de regels, wat moet in welke bak of zak?

Alle regels voor het scheiden van afval zijn te vinden door in te loggen met uw postcode en huisnummer op www.mijnafvalwijzer.nl. Of doe een makkelijke en snelle check op www.afvalscheidingswijzer.nl.

De gemeente gaat inwoners stimuleren om zoveel mogelijk herbruikbare verpakkingen te gebruiken en wegwerpverpakkingen op de juiste manier te scheiden. Ook oefent de gemeente met andere gemeenten invloed uit via de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG). De VNG maakt afspraken met het bedrijfsleven over het verbeteren van de recycling van verpakkingen. Hierdoor is de voorlichting al verbeterd en staat op steeds meer verpakkingen waar deze na gebruik in moet worden gegooid.

Vanuit de Wet Milieubeheer is de gemeente verplicht om afval in te zamelen bij haar inwoners. Volgens deze wet moet de gemeente de kosten voor het inzamelen en afvoeren van het afval doorberekenen aan de inwoners en mag de gemeente hierop geen winst maken.

Het is dan ook niet mogelijk om de gehele afvalinzameling ergens anders te regelen. U bent als inwoner verplicht om afvalstoffenheffing te betalen. Dit is vanaf 2024 verdeeld in een vast bedrag en variabel bedrag afhankelijk van hoe vaak restafval aangeboden wordt.

Elke inwoner van Oude IJsselstreek, groot en klein, gooit gemiddeld ongeveer 500 kilo afval weg. Elk jaar opnieuw! Alles bij elkaar een flinke afvalberg. Het grootste deel bestaat uit stromen die prima te recyclen zijn. En gelukkig houden de meeste mensen al veel afval apart. Dat is goed nieuws, want gescheiden afval kan weer opnieuw gebruikt worden.
In heel Nederland werd in 2019 meer dan 60% van het huishoudelijk afval apart gehouden. In Oude IJsselstreek zelfs meer dan 75%. Maar dat kan natuurlijk nog veel beter! U helpt door geen recyclebaar afval in de grijze bak of zak te doen.

Jazeker. Van het meeste afval dat u weggooit, kan nog iets nieuws worden gemaakt. Afval is een waardevolle grondstof voor nieuwe producten. Denk aan oud glas dat weer nieuw glas wordt. Van gebruikt plastic worden bijvoorbeeld tennisballen en fleecetruien gemaakt. Zo besparen we veel energie en kostbare grondstoffen.
Dus als u uw eigen afval goed gescheiden houdt en apart inlevert, werkt u mee aan een goed milieu. En dat is hard nodig, want de grondstoffen raken op. Maar liefst 90% van het afval is opnieuw te gebruiken. Helaas zitten er nu nog veel grondstoffen in het restafval, zoals groente-, fruit- en tuinafval (GFT), plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drankenkartons (PMD), textiel, glas en papier.
Ook heel belangrijk: de kosten worden lager door betere afvalscheiding. Er ontstaat dan minder restafval en juist het verwerken van restafval is heel duur.

Nee, afvalscheiding is juist ontzettend waardevol. Het verbranden van grondstoffen, dát is pas geldverspilling. Materialen als papier, textiel, glas en metaal hebben waarde. De ene afvalstroom levert meer op dan de andere. Van groente-, fruit- en tuinafval en etensresten (gft+e) wordt compost gemaakt en het levert biogas en warmte op. Dit is dus minder duur dan wanneer gft+e wordt verbrand.
Door het goed scheiden van afval stijgen de kosten minder snel. Restafval is veel duurder dan andere afvalstromen. Hoe minder restafval er is, hoe lager de kosten zijn. Uit onderzoek blijkt, dat bewoners de laagste afvalstoffenheffing betalen in gemeenten met veel afvalscheiding.

Jazeker. Uit onderzoek naar het restafval uit de grijze bak of zak van Oude IJsselstreek blijkt namelijk dat ruim 90% uit bruikbare grondstoffen bestaat. Vooral gft-afval, papier/karton en kunststoffen worden niet altijd even goed apart gehouden. Deze grondstoffen kunnen goed worden hergebruikt als het gescheiden zou zijn geweest.

Nee, afvalscheiding is juist beter voor het milieu. In welke bak het afval zich ook bevindt: de totale hoeveelheid blijft hetzelfde en moet hoe dan ook opgehaald worden. Gescheiden ophalen van het afval zorgt niet voor meer ritten van de huisvuilwagens. Ook worden wagens steeds zuiniger. Er rijden er zelfs al veel elektrisch of op biogas.
Het is waar dat er energie nodig is om de ingezamelde materialen te recyclen. Maar door recycling besparen we veel meer veel energie en kostbare grondstoffen. Dankzij recyclen hebben we bijvoorbeeld plastic waar geen aardolie voor nodig is of papier zonder een boom te kappen.
Ook klopt het dat afval dat als restafval wordt ingeleverd in een grote oven wordt verbrand met energieterugwinning. Dit levert veel minder energie op dan we besparen door te recyclen. Bovendien komt er bij de verbranding CO2 bij vrij én zijn we grondstoffen uit het afval voorgoed kwijt.

Zeker niet. Met elkaar maken we een enorm verschil.
Zonder dat u daar iets van merkt, hebben veel bedrijven die veel afval produceren de zaken al goed voor elkaar. In de bouw wordt 92% van het afval gerecycled, in de industrie 80%, en in de landbouw 93%. Nu de huishoudens nog! En de handel, diensten en overheid, waar bijvoorbeeld kantines, kantoren en horeca onder vallen.

Log in op www.mijnafvalwijzer.nl met postcode zoals 7071 GA + huisnr 3. Voer product/verpakking in op www.afvalscheidingswijzer.nl

Log in op www.mijnafvalwijzer.nl met uw eigen postcode.