Gemeentelijke belastingen 2025
Einde week 7 (10 t/m 15 februari 2025) ontvangen alle eigenaren en gebruikers van woningen en overige panden in Oude IJsselstreek de aanslag gemeentelijke belastingen per post of via MijnOverheid.nl. Op de aanslag vindt u, naast uw gemeentelijke belastingen, ook de WOZ-beschikking. Een kopie van de aanslag kunt u ook terugvinden in de Digitale Balie belastingloket.oude-ijsselstreek.nl
Waardering Onroerende Zaken (WOZ)
In de Wet WOZ staat dat de gemeente jaarlijks nieuwe waarden moet vaststellen voor alle onroerende zaken binnen de gemeente. De gemeente moet bij de waardebepaling uitgaan van het bedrag dat verkoop van de onroerende zaak zou opleveren in een ideale situatie aan de hoogstbiedende koper. De datum waarop de waarde wordt bepaald (peildatum) is 1 jaar vóór de belastingplicht, dus de WOZ-beschikking per 1 januari 2025 heeft peildatum 1 januari 2024. De gemeente gebruikt voor de waardebepaling gegevens van het kadaster, bouwtekeningen, lucht- en omgevingsfoto’s, beoordeling ter plaatse en vraag- en verkoopcijfers van vergelijkbare objecten. De WOZ-waarde wordt gebruikt voor vaststelling van diverse belastingen, zoals bijvoorbeeld de onroerendezaakbelastingen, de waterschapsbelasting en bij het bepalen van het eigenwoningforfait.
De WOZ-waarde op deze aanslag gebruikt u ook voor de aangifte inkomstenbelasting over 2025. Dus niet over de aangifte van 2024 die u meestal deze maanden doet.
Het tarief van de onroerendezaakbelastingen (OZB) bedraagt een percentage van de vastgestelde WOZ-waarde. Met het geld dat de gemeente met de OZB ophaalt, maken we onder meer de (ver)bouw van scholen en onderhoud van wegen en gebouwen mogelijk en verstrekken we subsidies aan verenigingen en maatschappelijke instanties.
Nieuwe vervaltermijn van gecombineerde aanslag 2025
Voor de gecombineerde aanslag van het jaar 2025 geldt een nieuw vervaltermijn. Dit betekent dat de aanslag vanaf nu twee vervaltermijnen heeft. De 1e vervaltermijn is eind maart 2025 en de 2e vervaltermijn is eind mei 2025.
Als u een automatische incasso heeft zijn er acht termijnen. Er verandert voor u niets. Dit betekent dat de aanslag van eind maart t/m eind oktober wordt geïncasseerd.
Nieuw afvalbeleid
De afvalstoffenheffing bestaat uit een vast bedrag per jaar voor alle huishoudens (vastrecht) plus een bedrag dat afhankelijk is van het aanbod van restafval (een bedrag per keer dat u de container met grijze deksel aan de weg zet of dat u de ondergrondse container gebruikt). Het nieuwe afvalbeleid is ingegaan op 1 januari 2024.
Met de aanslagoplegging ontvangt u de rekening voor het vaste bedrag van 2025 plus de afrekening van uw aanbod van het restafval over heel 2024. Dit zijn de ledigingen van het aantal keren dat u de restafval container heeft laten ledigen of de inworpen in de ondergrondse container van het jaar 2024.
MijnOverheid
Een aanmelding voor MijnOverheid kan alleen door uzelf worden gedaan, of door iemand die u heeft gemachtigd. De gemeente heeft u niet bij MijnOverheid aangemeld. Wilt u het aanslagbiljet van de gemeente toch liever schriftelijk ontvangen, dan kunt u dit enkel in MijnOverheid aanpassen. De gemeente kan dit niet voor u doen. U kunt dit doen via mijn.overheid.nl/
Vragen?
Kijkt u dan eens op onze website bij het kopje ‘Belastingen’. U vindt hier onder andere ‘Veelgestelde vragen over de WOZ en de belastingaanslag’. Ook kunt u contact opnemen met team Belastingen via het algemene telefoonnummer van de gemeente: (0315) 292 292 of een e-mail sturen naar: belastingen@oude-ijsselstreek.nl