Kwijtschelding gemeentelijke belastingen

Algemeen

Heeft u een laag inkomen of ontvangt u bijstand en heeft u geen vermogen? Dan komt u misschien in aanmerking voor kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen. Kwijtschelding betekent dat u de aanslagen van de gemeentelijke belastingen niet of niet helemaal hoeft te betalen.

Beschrijving

U krijgt alleen kwijtschelding voor:

  • Rioolheffing
  • Afvalstoffenheffing
  • Variabel deel afvalstoffenheffing (Diftar) dit is een maximaal bedrag van € 42,50

Voorwaarden

Om te bepalen of u in aanmerking komt voor kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen kijken we naar uw inkomen, vermogen en uitgaven. Als na de berekening blijkt dat u de gemeentelijke belastingen niet kunt betalen, krijgt u kwijtschelding. 

U moet kwijtschelding aanvragen binnen 3 maanden als u de aanslag heeft betaald. Heeft u de aanslag nog niet betaald? Dan geldt er geen termijn. U kunt dan op elk moment kwijtschelding aanvragen. Let op! Wanneer u al eerder een aanvraag heeft gedaan voor kwijtschelding van dezelfde aanslag wordt de aanvraag niet in behandeling genomen.

Inkomen

Om voor kwijtschelding in aanmerking te komen vergelijken wij uw netto inkomen per maand met de bijstandsbedragen die voor uw type huishouden gelden. Van uw netto maandinkomen halen we onder meer de woonlasten en de maandpremie van de ziektekosten af. De uitkomst laat zien of er voldoende inkomen is om de aanslag te betalen.

Vermogen

Onder vermogen verstaan we:

  • Het bank- en/of spaartegoed op uw bankrekening(en).
  • De voertuigen die u bezit. U mag slechts 1 auto per huishouden in bezit hebben. Deze mag niet meer waard zijn dan € 3.350. Heeft u een auto nodig omdat u gehandicapt bent, stuur dan een kopie van uw gehandicaptenparkeerkaart of een medische verklaring van een onafhankelijke arts mee. Kunt u uw auto niet missen voor uw werk, stuur dan een verklaring mee van uw werkgever.
  • Een eigen woning met overwaarde, een tweede auto, motoren, caravans, aandelen, enzovoort. Hiervoor krijgt u geen vrijstelling. De waarde wordt volledig meegenomen.

Aanvragen

U vraagt kwijtschelding aan door middel van een aanvraagformulier.

U kunt kwijtschelding gemeentelijke belastingen aanvragen via het online formulier 'minimaregeling'. Hiervoor heeft u DigiD nodig. 

Minimaregeling aanvragen (DigiD)

Heeft u al een aanvraag ingediend, maar wilt u nog een document toevoegen?Dan hoeft u niet opnieuw een aanvraag in te dienen maar kunt u via MijnOIJ inloggen op uw persoonlijke internetpagina en bij de betreffende zaak een bestand kiezen om toe te voegen.

Heeft u geen DigiD? U kunt dit eenvoudig aanvragen via www.digid.nl. Bent u getrouwd en wilt u DigiD aanvragen? Doe dit dan direct voor uw partner.

Meer informatie over DigiD

Formulierenhulp

Komt u er niet uit? U kunt voor ondersteuning contact opnemen met Formulierenhulp.

Meer informatie over Formulierenhulp

Heeft u vragen over het online formulier? Neem contact op met de gemeente via (0315) 292 292.

Afhandeltermijn

Er geldt geen wettelijke afhandeltermijn voor uw kwijtscheldingsverzoek. Wij houden voor de behandeling van uw kwijtscheldingverzoek een termijn van 13 weken aan.

Meer informatie

U kunt iedere werkdag van 08.30 tot 12.30 uur contact opnemen met het team zorgloket via telefoonnummer (0315) 292 292. Of mail naar zorgloket@oude-ijsselstreek.nl

Vervaltermijn gecombineerde aanslag 2025

Voor de aanslag gemeentelijke belastingen 2025 zijn de vervaltermijnen gewijzigd. Dit betekent dat de aanslag twee vervaltermijnen heeft. De 1e vervaltermijn is 31 maart 2025 en de 2e vervaltermijn is 31 mei 2025.

Wanneer u een machtiging automatische incasso heeft afgegeven dan zal de incasso in 8 termijnen plaatsvinden. Dit betekent dat de aanslag van eind maart t/m eind oktober wordt geïncasseerd.